Priča majke Ljiljane Marenović

Ovo je priča  Ljiljane Marenović iz Kraljeva, majke čije je dete ukradeno 1983. godine iz porodilišta u Čačku.

Kako je protekao porođaj ?

Porodila sam se 30.10.1983. godine u bolnici „Dr. Dragiša Mišović“ u Čačku. Porođaj je bio prevemeni, doktorka – ginekolog Lj. S. i babica  bile su prisutne. Rodila sam dva dečaka, blizance. Jedan je bio težak 1300 g a drugi 1200 g , to su mi saopštili ali nisu mi pokazali bebe, već su me premestili u drugu sobu.

Pitala sam osoblje u bolnici da mi kažu šta je sa mojim bebama, ali niko od njih nije smeo ništa konkretno da mi kaže. Njihovi odgovori su me upućivali da ću sve potrebne informacije dobiti od doktora.

Nakon toga je došla doktorka B, pedijatar i saopštila mi da se oba deteta nalaze u teškom stanju. Jedan otežano diše a drugi moram da citiram doktorku, jer te reči mi ne izlaze iz glave “ drugi povremeno prestane da diše, ali ga ja čvrknem i on nastavi da diše“!

Posle dva dana doktorka mi je saopštila da jedan od njih dvojice ne diše, da je preminuo. Drugog su zadržali narednih mesec i po dana, a ja sam morala da napustim bolnicu.

Tih mesec dana i jače su mi govorili da ne znaju da li je beba dobro ili ne, takoreći status KVO. Prve informacije o stanju mog deteta dobila sam od doktorke K. koja mi je rekla da je njegovo zdravstveno stanje neznatno bolje.

Kakva je bila dijagnoza bebe koja je preminula?

 Izliv krvi u mozak.

Da li je vršena obdukcija?

Obdukcija nije izvršena. U bolnici su mi rekli da će oni obaviti sahranu, da ne moram ja da se mučim oko toga. Ja sam 2002. godine tražila  potvrdu od JKP Čačak i rekli su mi da u novembru nijedno muško bezimeno Marenović nije sahranjeno.

Zašto ste tražili za ceo novembar 1983. godine?

Zato što beba ima tri datuma smrti. U potvrdi o smrti, koja je inače bez potpisa i pečata, piše 1.11.1983, u dečijem protokolu piše 31.09. pa prepravljeno na 31.10.

marenović

Kako je to moguće?

Moguće je (ironični smeh), dešavaju se štamparske greške.

 Šta su rekli za drugu bebu?

Da beba ima mentalni poremećaj. Da se nadalje sama snađem.

Kako je sada to dete?

Sin mi je odrastao čovek. Završio je fakultet i oženjen je. Ona dijagnoza uopšte nije tačna.

Kada ste krenuli u potragu?

U novinama sam pročitala članak o nestalim bebama od gospodina  Manojlovića iz  Sokobanje. Iz tog članka, uvidela sam da nemam potrebnu dokumentaciju i krenula sam da je prikupljam. Na samom početku doživela sam barijeru, zatvorena vrata za svako moje postavljeno pitanje. Njihovi nebulozni odgovori vodili su me do očaja, izgubljenosti i zbunjenosti, da se zapitam „da li se oni šale ?“ Omalovažavanje je išlo do tolike mere da kada sam se na šalteru za informacije obratila za pomoć u vezi prikupljanja ostale dokumentacije, rečeno mi je :

„kod nas dođe čovek na konju i na njega natovari pune torbe papira, dokumenata, ode do šume tu ostavi torbe pune papira i zapali“

Šta je dalje bilo?

Obratila sam se gospodinu Manojloviću. Puno mi je pomogao. Usmerio me je kome da se obratim, šta da tražim, da sve ide pismeno. Za sve ove godine, prikupila sam nešto od dokumentacije. Dovoljno da se pomerim sa mrtve tačke ali nedovoljno da nađem svog sina.

marenović2

Da li ima još porodica iz Čačka koja traže svoju decu?

Ima… Dvadesetak porodica  iz Čačka traži svoju ukradenu decu.

Da li je neko uspeo da pronađe dete?

Za sada ne, iz razloga zato što državni službenici ne žele da nam izađu u susret i omoguće da se ova potraga već jednom završi. Ali, to ne znači da mi roditelji treba da odustanemo od potrage! Ja sigurno neću…

Ivan Ercegovčević

Andreja Boskovic

Ostavite odgovor

